Segítség kéktúrázóknak az odautazásban és hazajutásban

Kéktúra Logisztika

Kéktúra Logisztika

OKT2 Sárvár-Sümeg (Kemeneshát)

2024. május 08. - Mávaut

A kéktúra leglaposabb, talán legunalmasabb, és fizikailag legkönnyebben teljesíthető szakasza lenne, de logisztikailag egy igazi kihívás. Bő 70 kilométer hosszú, a teljesítménytúrázó-szelleműek két részletben is le tudják tolni, jellemzően Hosszúperesztegi felezéssel, de a többieknek legalább 3 darab 20-30 kilométeres szakaszra célszerű osztani. Ebből  az egyik célszerűen a Sárvártól 25 kilométerre lévő Káldig tart. Innentől jön a dilemma, hogy a Szajki tavaknál legyen a következő megszakítás, és akkor 16+31 kilométeres távok adódnak, vagy valahol Ötvösnél legyen megszakítva, és akkor fordítva. A Szajki tavak és Ötvös között 15 kilométer hosszan gyakorlatilag nincs tömegközlekedés, nehéz kiszállni. Az útvonal keresztezi ugyan a Türje-Bögöte közutat, de ott a stoppolásban ne bízzunk, nagyon ritkán jár arra autó. Szajki tavi indulás esetén reális lehet egy dabronci, mihályfai, vagy kisvásárhelyi kiszállás.

A kiinduló és végpontok elérése

Sárvár, a kiindulópont könnyen (3 óra alatt) elérhető Budapestről (Székesfehérváron és Veszprémen át) a kétóránként induló BAKONY IC vonatokkal, túrázáshoz a 6:00-ás indulás a célszerű. Szombathely és Győr felől pedig legalább óránkénti a vonatközlekedés, utóbbi celldömölki átszállással. A Balaton felől is jól megközelíthető Sárvár, kétóránként a HELIKON IR vonattal Celldömölkig, amitől jó csatlakozás van Sárvár felé. Reggel-délelőtt közvetlen autóbusz érkezik Sárvárra Sopron, Kapuvár és Zalaegerszeg felől is, utóbbi kettő csak munkanapokon. Az utolsó vonat Budapestre minden nap 19 óra körül indul.

okt02_attekinto.png

Sümeg Budapestről nem érhető el közvetlen vonattal (kivéve nyáron, de akkor sem túrázásra alkalmas időpontban). A leggyorsabb vasúti eljutás a kétóránkénti GÖCSEJ IC vonatokról Ukk állomáson átszállva lehetséges, de csak a Déliből 7 órakor induló vonattól van csatlakozás, a legelső, 5:00-ás indulású Göcsej IC-től csak szezonban van csatlakozás Ukkon Sümeg felé. Aki lekésné a Göcsej IC-t, 5 perccel később (7:05, 9:05…) indulva Tapolca felé is lehet vonatozni, csak akkor egy közel egy órával későbbi az érkezés, és bizonytalanabb az átszállás. Napi több közvetlen autóbusz indul a Népligetből Sümegre, ebből a túrázók számára a 7:25-ös az ideális, mely Sümegre érkezik 10:55-kor, vissza pedig 17:05-kor indul az utolsó. Vonattal az utolsó „rendes” kapcsolat 18 órakor van Ukkon átszállva, egyes napokon (pl. vasárnap, és a nyári szezonban később is vannak reális lehetőségek, nyáron hétvégén még akár éjszaka is haza lehet bumlizni Bagolyvonatokkal, amik már szinte reggelre érnek Budapestre. Sümeget érintik a HELIKON IR vonatok is,

Aki ebben a térségben tömegközlekedve túrázik, szinte biztosan használni fogja az 1670, vagy 6777-es vonalszámú, (Zalaegerszeg-)Zalaszentgrót-Szajki tavak-Sárvár viszonylatú buszjáratokat. Ezek az egykori Zalabér-Batyk--Sárvár vasútvonal forgalmát pótolják és napi kétszer közlekednek. Munkanapokon a járatok Zalaegerszegig közlekednek, és ellenirányú járatok a Szajki tavaknál találkoznak reggel 9-kor és délután 3-kor. Hétvégén viszont csak Zalaszentgrót és Sárvár között járnak, akkor kicsit később indulnak. Ezek a járatok jelentik a kályhát, amiktől el lehet indítani a túraszervezést, ezek kötik össze a sárvári és a Zalabér-batyki vasútállomást, ez közvetlenül elérhető a Göcsej IC-vel. Aki a 1670/6777 buszokat akarja Budapestről itt elérni, annak munkanapokon az 5 órakor, hétvégén a 7 órakor induló Göcsej IC-vel kell elindulnia, az elsőnél 60, a másiknál 30 perc ráhagyás van a csatlakozásra Batykon, ami sokszor kell is.  A térségben a többi buszjárat csak Sárvár-Hosszúpereszteg között, vagy Sümeg közvetlen környékén közlekedik.

Köztes kiszállási pontok:

Sárváron belül hosszasan vezet a kéktúra útvonala, itt kifogható egy-egy arra tévedő buszjárat, mely lerövidíti a vasútállomási utat.

Sitke határában (Sárvártól kb. 6 km) is meg lehet szakítani (vagy indítani) a túrát, bár ez nem bélyegzőhely. A buszok elsősorban Sárvárra, ritkábban Celldömölk felé visznek el, de van egy járat Pápán át Tatabányára is 15:39-kor (reggel 9:43-ra érkezik Sitkére, 1848-as vonal).

Gércét (10 km) elsősorban Sárvár-Káld-Hosszúpereszteg útvonalú buszjáratok érintik, tehát nagyjából a kéktúrával párhuzamosak, és munkanap hozzávetőlegesen óránként-kétóránként járnak, hétvégén azonban sokkal ritkábban. Ezekkel lehet mozogni a túraútvonal mentén, ha például sárvári szállással toljuk a szakaszt.

okt_sarvar-kald.png

Káldra (24 km) ugyanaz igaz, mint Gércére, kicsit kevesebb buszjárat van, az is szinte mind Sárvár felől, viszont megállnak a faluban napi 2x (reggel 7  és délután fél 6 körül) a Keszthely-Sümeg-Sárvár-Sopron vonal (1724, 1725) járatai is.

Hosszúperesztegen (35 km) pedig még ennél is kevesebb busz jár Sárvár felől, cserébe viszont erre téved néhány Szombathely-Rum-Jánosháza útvonalú járat is, valamint érkezik reggel 9 előtt egy busz Tapolca-Sümeg felől, és kora délután (15:48-kor) megy is vissza arra (1727-es vonal).

okt02_kald-szajk.png

A Szajki tavak (41 km) környéke a tömegközlekedés szempontjából legeldugottabb szakasz, itt csak a bevezetőben említett napi 2 pár buszjárat (1670, 6777) jelenti a kapcsolatot a külvilággal, de mégis, vagy tán épp ezért, itt érdemes megszállni, akár (szezonban) vacsorázni is.

Ötvös (56 km) vasútállomása sajnos már nem jelent kiszállási pontot, mivel a vasútvonal felújításakor megszűnt a személyforgalma. Ha itt kell megszakítanunk a túrát, legfeljebb abban reménykedhetünk, hogy felkéreckedünk egy itt félreálló tehervonatra, de ehhez különös szerencse kell. Több esélyünk van, ha a vasúti felüljárótól besétálunk Ötvös faluba, és ott szerezni valami fuvart, busz itt is csak napi 4-5 alkalommal jár, hétvégén pedig még esetlegesebben, szóval jó előre ki kell nézni, és Sümegről/re juthatunk el vele.  

  • Például a Budapestről 7 órakor induló Göcsej IC-vel Ukkig utazva (érkezik 9:34), majd besétálva a faluba elérhető az Ötvös felé 10:11-kor (iskolai napokon 10:26-kor) induló buszjárat (7781-es vonal).
  • Visszafelé (munkanapon) 16 órakor indul egy buszjárat Ötvösről Sümegre (7773-as vonal), igaz, jó nagy kerülővel (először ki kell vele utazni Zalaerdődre), de 17:02-re be is ér Sümegre, ezzel azért elérhető a 17:05-ös budapesti busz. Ez a busz egyébként a Gógánfa-Szalapa közötti műúton is „lestoppolható” 16:25-körül, ha nagy vész van.

okt02_szajk-sumeg.png

Dabronc (60 km) vasúti megállóhelye is lehet kiszállási hely, kb. ugyanekkora kitérő a kéktúra útvonaláról, mint Ötvös falu, de Dabroncon jobb a közlekedés, 2 (délelőtt 4) óránként megáll egy-egy Zalaegerszeg és Celldömölk közötti vonat.

Kisvásárhelyet (64 km) szintén csak napi 2-3 busz szolgálja ki (délelőtt egy se), jellemzően Sümeg felől-felé, de nincs messze az útvonaltól Mihályfa (64 km), ahonnan kétóránként Zalaegerszegre és Sümegen át Veszprémig indulnak buszok, de Pápán át Győrbe is van napi 3 járat, sőt, vasárnapokon 16:46-kor egyenesen Budapestre. Ha valaki már nem ér el Sümegig, annak jó menekülőút, hogy hétfőtől szombatig Kisvásárhelyről 16:49-kor indul busz Sümegre (igen, ez az, ami Ötvös felől jön, és 17:02-re be is ér, a pesti busz pedig indul 17:05-kor)

A Nyírlakpusztai bejárati út (a szoc. otthon buszmegállója) még egy elképzelhető kiszállási pont pár kilométerrel Sümeg előtt, de oda se álljunk ki csak úgy, mert kevés busz jár arra, és az se mind áll meg, de a 17:02-re Sümegre érkező busz kb 16:55-kor pont igen, és ez jól jöhet, főleg télen. Zalagyömörő vasútállomásához is át lehet vágni, onnan kétóránként el lehet csípni egy vonatot Ukkra, aminek azonnal van Budapest felé csatlakozása.

Autóval kombinált megoldás

Aki autóval jut el erre a vidékre, az jó, ha úgy tervezi, hogy a délelőtti 1670/6777 buszok indulására odaér arra a pontra, ahova délutánra vissza akar érkezni (az autójához). Ez lehet bármelyik falu, vagy éppen a Szajki tavak, ahová Sümegtől is még épp vissza lehet gyalogolni. De Sárvári vagy Sümegi bázissal is jól végezhető a szakasz, melyhez legalább kettő, de inkább három nap szükséges.

A két végpont (Sárvár és Sümeg) között van napi 3-4 közvetlen buszjárat (reggel és délután), és kétóránként celldömölki csatlakozásos vasúti eljutás.

A bejegyzés trackback címe:

https://kekturalogisztika.blog.hu/api/trackback/id/tr3718399731

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása