Segítség kéktúrázóknak az odautazásban és hazajutásban

Kéktúra Logisztika

Kéktúra Logisztika

OKT17 Börzsöny: Nagymaros-Nógrád

2024. május 09. - Mávaut

Budapesthez közeli, látványos, kihívásokkal teli útvonal. Viszonylag könnyen szakaszolható, a Csóványos megmászását kivéve, ezért érdemes Kisinócon felezni.

Nagymaros (mint település) a Nyugati pályaudvarról óránként (minden óra :08-kor) induló Z70 vonatokkal érhető el, 40 perc alatt. A kéktúrázáshoz a „Nagymaros-Visegrád” vasúti megállóhelyen kell leszállni, nem pedig Nagymaros állomáson! Nagymaros-Visegrád vasútállomás elérhető egyes nemzetközi vonatokkal is, például az egész nap páratlan óra 30-kor Pozsony-Prága felé induló „Metropolitan EuroCity” vonatokkal, valamint a 8:12-kor induló Báthory EC-vel. A kóbor apácák megzavarása érdekében a 9:30-kor induló vonat neve nem Metropolitan, hanem Hungária EC. Ezen a vonalon minden EC vonatra fel lehet szállni belföldi utazásra, a belföldi tarifák, bérletek, napijegyek is érvényesek, ne ijedjünk meg a cseh, szlovák, lengyel kocsiktól. A kéktúra bélyegző a Budapest irányú peronon van, tehát aki Budapest felől érkezik, annak át kell mennie a másik oldalra. Nagymaros-Visegrádról Budapest felé minden óra 11-kor indul a Z70-es (Nyugati érkezik :54), de kétóránként jön EC vonat is, menetrend szerint páros óra 48-kor, de ezek szoktak jelentősen késni. Ezeken felül a túrázás szempontjából ideális időszakokban (délelőtt kifelé, délután befelé) néha jönnek mentesítő G70-es vonatok, ezek is megállnak Nagymaros-Visegrádon, és Vác és Budapest között is néhány helyen.

Nagymaros település azon kevesek közé tartozik, ami Volán járattal nem érhető el, illetve a közigazgatási területe szélén van csak egy Volán megálló, de az messze van mindentől, szóval ide csak vonattal. Vagy persze hajóval, vagy komppal, ez is egy lehetőség, aki nem siet, de élményutazásként szeretne Nagymarosra eljutni, nézzen ennek utána a Mahart oldalán.

attekinto_nagymaros-nograd.png

Nógrád (mint település) vasútállomása a szakasz másik vége. Ez is könnyen elérhető a Nyugati pályaudvarról, Vácig célszerűen ugyanúgy a Z70-es vonattal érdemes indulni (minden óra 08-kor), Vácon kell átszállni a „kispiros” Bz motorvonatokra, melyeknek S750 a jelzése. A Z70-es Vácra Budapest felől minden óra 32-kor érkezik, az S750-es Vácról Diósjenő, Drégelypalánk, vagy Balassagyarmat végállomás felé minden óra 38-kor indul, következő óra :17-re ér Nógrádra. Tehát a Nyugatiból bő egy óra az út. Visszafelé minden óra 40-kor indul a kispiros, következő óra 22-re érkezik Vácra, és 28-kor indul a Z70-es zónázó Budapest felé, és 54-re ér a Nyugatiba).

Nógrád vasútállomás elérhető a 331-es számú Vác-Nógrád-Rétság autóbuszvonalon is, a vonatnál ritkábban, de jellemzően a vonattal éppen ellentétes félórában. Annyi előnye van a busznak, hogy ha a túra elején/végén még megnéznénk a helyi várat is, akkor utána/előtt nem kell visszasétálni a vasútállomásra, hanem a faluban fel lehet szállni a buszra. Vácon az autóbuszállomás kb 5 perc a vasútállomástól.

Egy szó mint száz, a szakasz mindkét vége könnyen és sűrűn elérhető vonattal.

Lássuk a kiszállási pontokat!

Nagymaros nem csak kiinduló, hanem kiszállási pont is lehet. Kevés olyan szakasz van a kéktórán, ahol könnyen lehet körtúraként teljesíteni, de itt teljesen reális, hogy Nagymarosról a K+ jelzésen legyőzzük a szintet Kövesmezőig, és onnan vissza Nagymarosra a kéken, a Szentmihály hegyi Juliánus kilátót érintve. Az így egy combos 8 km, gyerekekkel is vállalható, Nagymaroson a jutalom-cukrászdázásra is van lehetőség. Egyszóval Kövesmező egy jó kiszállási és újrabeszállási pont.

okt17_nagymaros_kortura.png

Törökmező egy turistaközpont, sokmindent lehet itt csinálni, egyetlen hibája a helynek, hogy bár autóval jól megközelíthető, tömegközlekedés közvetlenül nem érinti, de a kb. 2 kilométerre lévő Törökmezei turistaház bej. út autóbuszmegállóhelyen megállnak 350-es és 353-as autóbuszvonal járatai. Ezek Kismaros vasúti megállóhelynél csatlakoznak a Z70-es vonatokhoz, tehát a Nyugatiból 08-as indulású Z70-es vonatok 56 perc alatt lehet elérni a közeli buszmegállót, de ezek a buszok nem járnak óránként, sőt, ráadásul munkanapokon és hétvégén is eltérő a menetrend, de erre Kóspallag, Kisinóci turistaháznál térek ki.

A Kisinóci turistaház nagyon adja magát szakaszolási pontnak, kiszállási és beszállási (vagy éjszakai szállási) pontnak, mert a bő 40 kilométeres OKT17 szakasznak ez a közepe, és innen keletre a következő reális kiszállási pont a szakasz vége, Nógrád. A turistaház másfél km séta a Kóspallagi buszfordulótól (templomtól), ezért érdemes igény bevenni a célzottan a turisták igényei szerint közlekedő autóbuszokat, mert azok feljárnak a Kisinóci turistaházhoz. A Nyugatiból 8:08-kor induló Z70-eshez csatlakozik Kismaros vasúti megállóhelyen a (szombaton 353-as, vasár- és ünnepnap 350-es számú) autóbusz, mely 8:55-kor indul, és 9:17-kor áll meg a turistaháznál. A menetrend ritka, de például hétfőtől szombatig 1 órával előbb, hétfőtől péntekig 1 órával később is van járat, de az csak a faluig közlekedik. Viszont hétvégén két órával később (tehát 10:08-as Nyugatis indulás, 10:55-ös kismarosi továbbindulással, 11:17-es kisinóci érkezéssel) van még egy 353-as járat a turistaházig. Hasonlóan feljár a turistaházhoz a Kismarosról hétvégén 14:55-kor, és tavasztól őszig hétvégén 16:55-kor induló busz, de elsősorban azért, hogy visszafelé lehozza az utasokat. Indulási időpontok tehát a Kisinóci turistaháztól Kismarosra hétvégén: 9:37, 12:37, 15:37, 17:37*, az utolsó* csak a nyári időszámítás alatti hétvégeken. Ezeken felül csak kora reggel és késő este van busz a faluban hétvégén, munkanap viszont nagyjából 2-3 óránként, de munkanap egyik sem érinti a turistaházat. Itt tehát érdemes jó előre tervezni, nincs óránkénti buszközlekedés.

csovanyos.png

A Nagy-hideg-hegy is lehetne éppen kiszállási pont, ha ott van szállásunk, vagy szerzünk transzfert. Idáig vezet autóval járható út, de csak engedéllyel használható, azaz személygépkocsival ugyan meg lehet közelíteni a Nagy-hideg-hegyet, csak többnyire nem szabad. A Cseresznyefa-parkolóig lehet legálisan feljutni, Királyrét felől.

A Csóványosról nézve kiszállási pont lehet még Diósjenő, ahol van rendszeres tömegközlekedés, viszont Királyházán ilyenre ne számítsunk.

Királyrét lehet még kiszállási-beszállási pont, ha például valamiért ránksötétedne Nógrád felé ereszkedve, onnan kisvonat (szezonálisan változó gyakorisággal) és 352-es menetrend szerinti busz (hétvégén kétóránként 19:45-ig) jár Kismarosra (munkanap még ritkábban, az utolsó 20:35-kor). Délelőtt Királyrét felé a buszok Kismarosról nagyjából kétóránként, :50-kor indulnak, egyes járatok Váctól/Vácig közlekednek 351-es számmal.  

A térségben közlekedő autóbuszok kis kapacitásúak, és jó időben, vagy rendezvényekkor hirtelen sok utas tud megjelenni. Aki csoportos utazást szervez, mindenképpen jelezze – lehetőleg 14 nappal előre - a megfelelő csatornákon, itt például a 06/1-209-8086 telefonszámon.

Ha valaki esetleg nem tudna választani az általánosan elérhető jegyek és bérletek között, annak a Dunakanyar napijegy (vagy annak családi változata) is kedvező megoldás lehet, érdemes utánanézni, mert buszra+vonatra, és egyes verziók hajóra is érvényesek. 

Autóval nem vagyunk sokkal előrébb, mint tömegközlekedve, egyedül a Cseresznyefa parkoló az, ameddig beljebb lehet menni autóval a Börzsönybe, mint tömegközlekedéssel, de onnan még odébb van a Nagy-hideg-hegy. Mindenképpen Vác felől lehet elérni a kiszállási pontokat, ott, vagy a szakasz két végpontján érdemes hagyni az autót, esetleg vagy Kismaroson.

OKT2 Sárvár-Sümeg (Kemeneshát)

A kéktúra leglaposabb, talán legunalmasabb, és fizikailag legkönnyebben teljesíthető szakasza lenne, de logisztikailag egy igazi kihívás.

A kiinduló és végpontok elérése

Sárvár, a kiindulópont könnyen (3 óra alatt) elérhető Budapestről (Székesfehérváron és Veszprémen át) a kétóránként induló BAKONY IC vonatokkal, túrázáshoz a 6:00-ás indulás a célszerű. Szombathely és Győr felől pedig legalább óránkénti a vonatközlekedés, utóbbi celldömölki átszállással. A Balaton felől is jól megközelíthető Sárvár, kétóránként a HELIKON IR vonattal Celldömölkig, amitől jó csatlakozás van Sárvár felé. Reggel-délelőtt közvetlen autóbusz érkezik Sárvárra Sopron, Kapuvár és Zalaegerszeg felől is, utóbbi kettő csak munkanapokon. Az utolsó vonat Budapestre minden nap 19 óra körül indul.

okt02_attekinto.png

Sümeg Budapestről nem érhető el közvetlen vonattal (kivéve nyáron, de akkor sem túrázásra alkalmas időpontban). A leggyorsabb vasúti eljutás a kétóránkénti GÖCSEJ IC vonatokról Ukk állomáson átszállva lehetséges, de csak a Déliből 7 órakor induló vonattól van csatlakozás, a legelső, 5:00-ás indulású Göcsej IC-től csak szezonban van csatlakozás Ukkon Sümeg felé. Aki lekésné a Göcsej IC-t, 5 perccel később (7:05, 9:05…) indulva Tapolca felé is lehet vonatozni, csak akkor egy közel egy órával későbbi az érkezés, és bizonytalanabb az átszállás. Napi több közvetlen autóbusz indul a Népligetből Sümegre, ebből a túrázók számára a 7:25-ös az ideális, mely Sümegre érkezik 10:55-kor, vissza pedig 17:05-kor indul az utolsó. Vonattal az utolsó „rendes” kapcsolat 18 órakor van Ukkon átszállva, egyes napokon (pl. vasárnap, és a nyári szezonban később is vannak reális lehetőségek, nyáron hétvégén még akár éjszaka is haza lehet bumlizni Bagolyvonatokkal, amik már szinte reggelre érnek Budapestre. Sümeget érintik a HELIKON IR vonatok is,

Aki ebben a térségben tömegközlekedve túrázik, szinte biztosan használni fogja az 1670, vagy 6777-es vonalszámú, (Zalaegerszeg-)Zalaszentgrót-Szajki tavak-Sárvár viszonylatú buszjáratokat. Ezek az egykori Zalabér-Batyk--Sárvár vasútvonal forgalmát pótolják és napi kétszer közlekednek. Munkanapokon a járatok Zalaegerszegig közlekednek, és ellenirányú járatok a Szajki tavaknál találkoznak reggel 9-kor és délután 3-kor. Hétvégén viszont csak Zalaszentgrót és Sárvár között járnak, akkor kicsit később indulnak. Ezek a járatok jelentik a kályhát, amiktől el lehet indítani a túraszervezést, ezek kötik össze a sárvári és a Zalabér-batyki vasútállomást, ez közvetlenül elérhető a Göcsej IC-vel. Aki a 1670/6777 buszokat akarja Budapestről itt elérni, annak munkanapokon az 5 órakor, hétvégén a 7 órakor induló Göcsej IC-vel kell elindulnia, az elsőnél 60, a másiknál 30 perc ráhagyás van a csatlakozásra Batykon, ami sokszor kell is.  A térségben a többi buszjárat csak Sárvár-Hosszúpereszteg között, vagy Sümeg közvetlen környékén közlekedik.

Köztes kiszállási pontok:

Sárváron belül hosszasan vezet a kéktúra útvonala, itt kifogható egy-egy arra tévedő buszjárat, mely lerövidíti a vasútállomási utat.

Sitke határában is meg lehet szakítani (vagy indítani) a túrát, bár ez nem bélyegzőhely. A buszok elsősorban Sárvárra, ritkábban Celldömölk felé visznek el, de van egy járat Pápán át Tatabányára is 15:39-kor (reggel 9:43-ra érkezik Sitkére, 1848-as vonal).

Gércét elsősorban Sárvár-Káld-Hosszúpereszteg útvonalú buszjáratok érintik, tehát nagyjából a kéktúrával párhuzamosak, és munkanap hozzávetőlegesen óránként-kétóránként járnak, hétvégén azonban sokkal ritkábban. Ezekkel lehet mozogni a túraútvonal mentén, ha például sárvári szállással toljuk a szakaszt.

okt_sarvar-kald.png

Káldra ugyanaz igaz, mint Gércére, kicsit kevesebb buszjárat van, az is szinte mind Sárvár felől, viszont megállnak a faluban napi 2x (reggel 7  és délután fél 6 körül) a Keszthely-Sümeg-Sárvár-Sopron vonal (1724, 1725) járatai is.

Hosszúperesztegen pedig még ennél is kevesebb busz jár Sárvár felől, cserébe viszont erre téved néhány Szombathely-Rum-Jánosháza útvonalú járat is, valamint érkezik reggel 9 előtt egy busz Tapolca-Sümeg felől, és kora délután (15:48-kor) megy is vissza arra (1727-es vonal).

okt02_kald-szajk.png

A Szajki tavak környéke a tömegközlekedés szempontjából legeldugottabb szakasz, itt csak a bevezetőben említett napi 2 pár buszjárat (1670, 6777) jelenti a kapcsolatot a külvilággal, de mégis, vagy tán épp ezért, itt érdemes megszállni, akár (szezonban) vacsorázni is.

Ötvös vasútállomása sajnos már nem jelent kiszállási pontot, mivel a vasútvonal felújításakor megszűnt a személyforgalma. Ha itt kell megszakítanunk a túrát, legfeljebb abban reménykedhetünk, hogy felkéreckedünk egy itt félreálló tehervonatra, de ehhez különös szerencse kell. Több esélyünk van, ha a vasúti felüljárótól besétálunk Ötvös faluba, és ott szerezni valami fuvart, busz itt is csak napi 4-5 alkalommal jár, hétvégén pedig még esetlegesebben, szóval jó előre ki kell nézni, és Sümegről/re juthatunk el vele.  

  • Például a Budapestről 7 órakor induló Göcsej IC-vel Ukkig utazva (érkezik 9:34), majd besétálva a faluba elérhető az Ötvös felé 10:11-kor (iskolai napokon 10:26-kor) induló buszjárat (7781-es vonal).
  • Visszafelé (munkanapon) 16 órakor indul egy buszjárat Ötvösről Sümegre (7773-as vonal), igaz, jó nagy kerülővel (először ki kell vele utazni Zalaerdődre), de 17:02-re be is ér Sümegre, ezzel azért elérhető a 17:05-ös budapesti busz. Ez a busz egyébként a Gógánfa-Szalapa közötti műúton is „lestoppolható” 16:25-körül, ha nagy vész van.

okt02_szajk-sumeg.png

Dabronc vasúti megállóhelye is lehet kiszállási hely, kb. ugyanekkora kitérő a kéktúra útvonaláról, mint Ötvös, de Dabroncon azért 2 (délelőtt 4) óránként megáll egy-egy Zalaegerszeg és Celldömölk közötti vonat.

Kisvásárhelyet szintén csak napi 2-3 busz szolgálja ki, (délelőtt egy se), jellemzően Sümeg felől-felé, de nincs messze az útvonaltól Mihályfa, ahonnan kétóránként Zalaegerszegre és Sümegen át Veszprémig indulnak buszok, de Pápán át Győrbe is van napi 3 járat, sőt, vasárnapokon 16:46-kor egyenesen Budapestre. Ha valaki már nem ér el Sümegig, annak jó menekülőút, hogy hétfőtől szombatig Kisvásárhelyről 16:49-kor indul busz Sümegre (igen, ez az, ami Ötvös felől jön, és 17:02-re be is ér, a pesti busz pedig indul 17:05-kor)

A Nyírlakpusztai bejárati út (a szoc. otthon buszmegállója) még egy elképzelhető kiszállási pont pár kilométerrel Sümeg előtt, de oda se álljunk ki potyára, mert kevés busz jár arra, és az se mind áll meg, de a 17:02-re Sümegre érkező pont igen. 

Autóval kombinált megoldás

Aki autóval jut el erre a vidékre, az jó, ha úgy tervezi, hogy a délelőtti 1670/6777 buszok indulására odaér arra a pontra, ahova délutánra vissza akar érkezni (az autójához). Ez lehet bármelyik falu, vagy éppen a Szajki tavak, ahová Sümegtől is még épp vissza lehet gyalogolni. De Sárvári vagy Sümegi bázissal is jól végezhető a szakasz, melyhez legalább kettő, de inkább három nap szükséges.

A két végpont (Sárvár és Sümeg) között van napi 3-4 közvetlen buszjárat (reggel és délután), és kétóránként celldömölki csatlakozásos vasúti eljutás.

Kéktúra szakaszok

Az egyes szakaszokról ha elkészült a leírás, az innen klikkelve is elérhető: 

#okt1 Írott-kő – Sárvár Kőszegi hegység GYKT1
#okt2 Sárvár– Sümeg Kemeneshát GYKT1
#okt3 Sümeg – Keszthely Balaton felvidék GYKT2
#okt4 Keszthely – Tapolca Balaton felvidék GYKT2
#okt5 Tapolca – Badacsonytördemic Balaton felvidék GYKT2
#okt6 Badacsonytördemic – Nagyvázsony Balaton felvidék GYKT2
#okt7 Nagyvázsony – Városlőd Bakony GYKT3
#okt8 Városlőd – Zirc Bakony GYKT3
#okt9 Zirc – Bodajk Bakony GYKT3
#okt10 Bodajk – Szárliget Vértes GYKT4
#okt11 Szárliget – Dorog Gerecse GYKT4
#okt12 Dorog – Piliscsaba Pilis GYKT5
#okt13 Piliscsaba – Hűvösvölgy Budai hegység GYKT5
#okt14 Hűvösvölgy – Rozália téglagyár Budai hegység GYKT5
#okt15 Rozália téglagyár – Dobogó-kő Pilis GYKT5
#okt16 Dobogó-kő – Visegrád Pilis GYKT5
#okt17 Nagymaros – Nógrád Börzsöny GYKT6
#okt18 Nógrád – Becske Cserhát GYKT6
#okt19 Becske – Mátraverebély Cserhát GYKT6
#okt20 Mátraverebély – Mátraháza Mátra GYKT7
#okt21 Mátraháza – Sirok Mátra GYKT7
#okt22 Sirok – Szarvaskő Mátra GYKT7
#okt23 Szarvaskő – Putnok Bükk GYKT8
#okt24 Putnok – Bódvaszilas Aggteleki hegység GYKT8
#okt25 Bódvaszilas – Boldogkőváralja Cserehát GYKT9
#okt26 Boldogkőváralja – Nagy-nyugodó Zempléni hegység GYKT9
#okt27 Nagy-nyugodó – Hollóháza Zempléni hegység GYKT9

 

gykt_szakaszok.png

A fenti térkép forrása a kektura.hu oldal Gyermek kéktúra aloldala.

Az egyes bejegyzésekben a heyjoe.hu térképei láthatóak.

Kéktúra logisztika

A kéktúrázáshoz kapcsolódó legnagyobb szellemi kihívás az odautazás/hazajutás megszervezése. Ebben szeretne segíteni ez a blog, OKT szakaszonként bemutatva a kezdő és a végpont elérhetőségét, és a kiszállási (beszállási) pontok megközelíthetőségét. Elsősorban olyanoknak szól, akik jellemzően közepes (20 kilométer körüli) etapokban vágnak neki a Nagy Kék Kalandnak, és reggel utaznak a kezdőpontra, és este vissza, de remélhetőleg azok is találnak hasznos információkat, akik másképpen szervezik a túráikat. 

Kommentelni, javasolni, kérdezni szabad a posztok alatt, privát üzenet pedig ide jöhet: menetrendes@yahoo.com

Bakancsot fel, irány a természet, lehetőleg tömegközlekedve - de előtte jól szervezzük meg, mert utólag jó sztori a stoppolás, de sötétedés közben azért nem annyira vicces.

süti beállítások módosítása